Inschrijven voor een Webinar
Nadat u zich heeft ingeschreven voor een online cursus ontvangt u een dag voordat de cursus plaatsvindt een e-mail met daarin een link en een wachtwoord voor het Webinar. U hoeft nog niet te klikken op de link, dat hoeft pas op het moment van aanvang van het Webinar. In de betreffende mail staat precies wanneer het Webinar plaats zal vinden en hoe laat u verwacht wordt.
Wat heeft U nodig om een Webinar bij te wonen ?
De volgende zaken heeft u nodig om een online Webinar te kunnen volgen:
- Een computer of laptop die een goede verbinding heeft met het internet (het liefst via een netwerkkabel mits je een uitstekende Wi-Fi ontvangst hebt),
- Een werkend toetsenbord,
- Een werkende muis,
- Een headset/oordopjes met werkende microfoon,
- Een telefoon waarop u bereikbaar bent,
- De link naar het Webinar, en
- Een webcam (optioneel).
Toegang tot het Webinar
Om toegang te krijgen tot het Webinar, dient u op de link te klikken die u heeft ontvangen in de per e-mail. Vanaf een half uur voor aanvangstijd kunt u op deze link klikken. Wanneer u op de link klikt opent uw webbrowser. Mocht u beschikken over Zoom software, dan vraagt uw browser vervolgens of u Zoom wilt openen. Klik dan op “Zoom openen”. Vraagt uw browser dit niet, dan heeft u de keuze om (1) deel te nemen via het internet of (2) Zoom software te downloaden en de applicatie uit te voeren. U bent vrij om hierin zelf een keuze te maken.
Belangrijk: Vervolgens vraagt Zoom om uw naam op te geven. Vul hier zowel uw voor- als achternaam in. Vervolgens kunt u klikken op “Join Webinar”. Vanaf dat moment woont u het Webinar bij.
Problemen met de toegang tot het Webinar
Lukt het niet om toegang te krijgen tot het Webinar, maar heeft u de bovenstaande stappen wel goed doorlopen, dan zou het kunnen zijn dat er iets mis ging met het laden van het Webinar. In dat geval kunt u proberen om uw webbrowser (Edge/Google Chrome/Firefox/o.i.d.) af te sluiten en opnieuw op de link te klikken uit de uitnodigings-/herinneringsmail. Komt u er echt niet uit, dan kunt u ons bellen via ons algemene telefoonnummer.
Tijdens een Webinar
Nadat u uw voor- en achternaam heeft opgegeven en op “Join Webinar” heeft geklikt, neemt u officieel deel aan het Webinar. De host deelt op dat moment een scherm waarin belangrijke informatie staat weergegeven. Lees deze informatie goed en volg de eventuele instructies op die daarin staan.
Hoort u geen geluid?
Als u deelneemt aan een Webinar, zorg er dan voor dat uw speakers/headset/oordopjes werken, zodat u de presentatie kunt horen. Hoort u de docent niet, neem dan contact met ons op via de Chat-functie.
Q&A
Met de Q&A-knop kunt u vragen stellen aan de docent(en).
Tijdens Webinars is er voldoende gelegenheid voor alle deelnemers om vragen te stellen. Wanneer u op de Q&A-knop klikt, verschijnt het volgende venster:
Hierin kun u uw vraag typen en insturen. Let erop dat alle aanwezigen uw vraag kunnen zien.
Bij veel vragen zullen de docenten afwegen welke vragen wel en niet beantwoord worden tijdens het Webinar. Het kan dus voorkomen dat uw vraag niet behandeld wordt. U ontvangt in dat geval later een antwoord en hoeft niet nogmaals uw vraag in te sturen.
Als ervoor wordt gekozen om uw vraag live te behandelen, dan zal uw vraag klassikaal worden besproken, zodat iedereen het antwoord te horen krijgt. Wordt ervoor gekozen om uw vraag tekstueel te beantwoorden, dan zult u een getypt antwoord terugkrijgen. In het Q&A venster kunt u tevens alle beantwoorde vragen nog eens terugkijken.
In het Q&A venster ziet u daarnaast ook vragen van andere deelnemers. Ziet u een vraag waarop u ook graag een antwoord zou willen hebben, klik dan op het duimpje onder de vraag. Op die manier zien de host en panelleden welke vragen er het meest leven onder de deelnemers.
Chat
De chatfunctie is bedoeld om contact te zoeken met de leerling. Ondervindt u een probleem, maak dit dan kenbaar via de chat en dan zal de host of een van de panelleden contact met u opnemen om u 1-op-1 ondersteuning te bieden.
Raise Hand
Onderaan het scherm kunt u ook klikken op “Raise Hand”.
Docenten zullen u naar behoren instrueren hoe u gebruik kunt maken van deze functionaliteit tijdens hun online cursussen.
Polls
Tijdens een Webinar kan er een of meerdere enquêtes (polls) uitgezet worden onder de aanwezigen. Als dit gebeurt, verschijnt er een pop-upvenster (zoals de afbeelding hieronder) op uw scherm.
Vervolgens kunt u een antwoordkeuze selecteren en klikken op “Submit” om uw antwoord in te sturen. De resultaten van de enquête worden vervolgens na enige tijd gedeeld met de gehele groep.
Tot slot
Hopelijk helpt deze handleiding u om succesvol deel te nemen aan onze Webinars. Mocht u nog vragen hebben over onze Webinars en/of het gebruik van Zoom, vernemen wij dit graag van U. Door de applicatie op uw pc/laptop te hebben vergroot u de kans op een optimale ervaring.
Wij wensen u namens geheel HBrijopleiding veel succes bij deze nieuwe manier van het volgen van cursussen en hopen dat de Webinars zowel leerzaam als plezierig zijn voor u!